
Czy w takim przypadku lepszym rozwiązaniem będzie likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech, a może likwidacja szkody z AC w Polsce?
Kierowcy, którzy zostali poszkodowani w Niemczech w kolizji albo wypadku, często zastanawiają się nad tym, w jaki sposób dokonać likwidacji szkody komunikacyjnej. Czy w takim przypadku lepszym rozwiązaniem będzie likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech, a może likwidacja szkody z AC w Polsce?
Nasze Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT specjalizuje się w wycenie i w likwidacji szkód pojazdów na terenie Unii Europejskiej. Pomagamy klientom w podejmowaniu poprawnych decyzji dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych.
Jedną ze spraw, którą prowadziliśmy, była sprawa dotycząca wyboru metody likwidacji szkody – z OC sprawcy w Niemczech lub z AC poszkodowanego w Polsce z regresem ubezpieczeniowym. Jaka opcja okazała się najkorzystniejsza dla naszego klienta?
Sprawa – niezawiniona szkoda komunikacyjna na terenie Niemiec
Poszkodowany w zdarzeniu
Poszkodowanym był polski kierowca ciągnika siodłowego z naczepą.
Miejsce zdarzenia
Do zdarzenia doszło w Niemczech na autostradzie A4. Poszkodowany, a także inne pojazdy, stały w korku.
Rodzaj uszkodzonego pojazdu
Poszkodowany korzystał z ciągnika siodłowego marki DAF z naczepą. W chwili zdarzenia ciągnik miał 5 miesięcy. Został on wyleasingowany na 5 lat.
Podmioty biorące udział w sprawie
W sprawie brały udział poniższe podmioty:
– Poszkodowany / leasingodawca,
– Broker ubezpieczeniowy poszkodowanego,
– Towarzystwo ubezpieczeniowe poszkodowanego,
– Towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku,
– Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT.
Opis zdarzenia
Sprawcą zdarzenia był kierowca niemieckiego ciągnika siodłowego, który nie dostosował swojej prędkości do warunków na drodze. Sprawca wjechał w poszkodowanego stojącego w korku, co spowodowało efekt domina. Poszkodowany wjechał własnym pojazdem w inny samochód stojący przed nim.
W wyniku zdarzenia doszło do śmierci sprawcy wypadku – kierowcy niemieckiego ciągnika siodłowego. Dokładne przyczyny zdarzenia są przedmiotem dochodzenia. Najprawdopodobniej kierowca zasnął za kierownicą i nie zahamował w porę.
Na miejsce zdarzenia przyjechały służby porządkowe. Policja po przybyciu na miejsce określiła sprawcę wypadku. Następnie zniszczone pojazdy zostały odholowane przez pomoc drogową na parking, a miejsce zostało uprzątnięte.
Całkowity koszt związany z akcją ratunkową oraz z uprzątnięciem miejsca wypadku wyniósł 27 482 EUR.
Proces likwidacji szkody w Polsce
Po zdarzeniu poszkodowany polski kierowca zdecydował się na sprowadzenie do Polski ciągnika razem z naczepą na własny koszt.
Jednocześnie rozpoczęła się likwidacja szkody komunikacyjnej. W tym celu poszkodowany zwrócił się do swojego brokera ubezpieczeniowego.
Broker ubezpieczeniowy – kto to jest?
Brokerem ubezpieczeniowym jest osoba fizyczna albo osoba prawna, która posiada zezwolenie na prowadzenie usług pośrednictwa ubezpieczeń i sprzedaży ubezpieczeń wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego i wpisana jest na listę brokerów.
Broker ubezpieczeniowy pośredniczy pomiędzy swoimi klientami a towarzystwami ubezpieczeniowymi. Pomaga on klientom w doborze odpowiednich polis, a także zajmuje się ich sprzedażą. Ponadto wspiera on klientów w uzyskaniu odszkodowań po zdarzeniach.
Poszkodowany w wypadku polski kierowca skorzystał z porady swojego brokera ubezpieczeniowego, który wskazał, że w jego przypadku najkorzystniejsza będzie likwidacja szkody z AC w Polsce z ubieganiem się o regres ubezpieczeniowy od niemieckiego ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia.
Likwidacja szkody z AC w Polsce według wyceny towarzystwa ubezpieczeniowego związana była z kwotą naprawy 89 452 EUR brutto.
Jednocześnie umowa zawarta z ubezpieczycielem przez poszkodowanego zakładała, że jeżeli kwota naprawy będzie wyższa od 70% wartości pojazdu, wówczas powstała szkoda uznana będzie ona za szkodę całkowitą.
Poszkodowany miał przy tym miał możliwość wyboru metody likwidacji powstałej szkody według umowy leasingowej.
Polski kierowca odstąpił od możliwości likwidacji szkody ze swojego AC i zwrócił się do Stowarzyszenia Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT.
Eksperci z naszego Stowarzyszenia doradzili kierowcy, aby skorzystać z drugiej opcji, jaką jest likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech.
Proces likwidacji szkody w Niemczech
Likwidacja szkód komunikacyjnych w Niemczech odbywa się na nieco innych zasadach niż w Polsce, ponieważ zastosowanie ma tam zasada 130%.
Zasada 130% odnosi się do sytuacji, w której szkoda do wartości 130% pojazdu nie stanowi szkody całkowitej. Dopiero powyżej tego limitu jest ona uznawana za taki rodzaj szkody.
Wartość rynkowa uszkodzonego pojazdu wynosiła 132 000 EUR brutto. Koszt naprawy został oszacowany na 122 478 EUR brutto (przez polskiego ubezpieczyciela było to 89 452 EUR brutto). Dla konkretnego pojazdu limit 130% wyniósłby 171 600 EUR brutto.
Czas naprawy w ASO wyniósł 21 dni. Po tym czasie kierowca odebrał w pełni sprawny pojazd bez ponoszenia żadnych kosztów.
Koszty związane z likwidacją szkody
Zestawienie kosztów związanych ze sprawą:
– Wartość pojazdu według polskiego ubezpieczyciela AC – 104 000 EUR brutto
– Wartość pozostałości po wypadku według polskiego ubezpieczyciela AC – 37 000 EUR brutto
– Wartość kosztów naprawy według polskiego ubezpieczyciela AC – 89 452 EUR brutto
– Wartość pojazdu według SMRTS MOTOEXPERT – 132 000 EUR brutto
– Wartość pozostałości po wypadku według MRTS MOTOEXPERT – 12 211 EUR brutto
– Wartość kosztów naprawy według SMRTS MOTOEXPERT – 155 175 EUR brutto
Towarzystwo ubezpieczeniowe poniosło również koszty związane z holowaniem pojazdu, niemiecką ekspertyzą techniczną, koszty adwokata poszkodowanego, koszty wynajmu pojazdu zastępczego na okres likwidacji szkody, a także odszkodowanie wypłacone poszkodowanemu ze względu na doznane straty na zdrowiu.
Likwidacja szkody w Niemczech – z OC sprawcy czy AC poszkodowanego?
Sprawy dotyczące likwidacji szkód, do których doszło za granicą, mogą być skomplikowane, ponieważ związane są one z innymi zasadami niż te obowiązujące w Polsce. Właśnie dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji warto skonsultować się ze specjalistami w tym zakresie.
W Stowarzyszeniu Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie niezależnej wyceny szkód oraz doradztwa w wyborze najkorzystniejszych wariantów ich likwidacji. Działamy nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach Europy, w tym w Niemczech.
Skorzystanie z usług specjalistów MOTOEXPERT powoduje, że likwidacja szkód powypadkowych odbywa się znacznie łatwiej, szybciej i wygodniej, a także pozwala na uzyskanie pełnej kwoty odszkodowania za doznane szkody!